Beoordeeld met een 4.6 op basis van 208 reviews!
AutobestBosch Car Service Autobest

Distributieriem

Een gebroken distributieriem kan leiden tot motorschade van duizenden euro's. Tijdige vervanging is veel goedkoper – wij vervangen vakkundig volgens fabrieksspecificaties.

Tijdige vervanging voorkomt motorschade van duizenden euro's

Het vervangen van een distributieriem wordt door veel automobilisten als kostbaar ervaren. En ja, afhankelijk van het merk en type motor kan het een flinke investering zijn. Maar niet vervangen is geen optie. Een gebroken distributieriem kan leiden tot ernstige motorschade – in het ergste geval is je motor total loss. En dat kost vele malen meer dan tijdige vervanging. Bij Autobest vervangen we je distributieriem vakkundig en volgens fabrieksspecificaties, zodat je motor blijft draaien zoals het hoort.

Wat doet een distributieriem?

De distributieriem is een getande riem die over diverse tandwielen op het motorblok loopt en op spanning wordt gehouden door spanrollen. De riem zorgt ervoor dat alle bewegende delen van de motor perfect synchroon draaien. Dat klinkt technisch, maar het komt op het volgende neer:

De distributieriem drijft de nokkenas aan, die op zijn beurt de kleppen in de cilinders opent en sluit. Dit moet precies op het juiste moment gebeuren, afgestemd op de beweging van de zuigers, de brandstofinspuiting en (bij benzineauto's) de vonk van de bougies. Is deze timing niet perfect? Dan botsen zuigers en kleppen tegen elkaar, met desastreuze gevolgen voor de motor.

Bij montage van een nieuwe distributieriem moeten alle draaiende delen van de motor in exact de juiste positie staan – 'op tijd' in vaktermen. Dit vereist vakmanschap, de juiste gereedschappen en kennis van fabrieksspecificaties. Een foutje kan leiden tot motorschade.

Distributieriem of distributieketting?

Niet elke auto heeft een distributieriem. Sommige motoren zijn uitgerust met een distributieketting. Het verschil:

Distributieriem
Een rubberen, getande riem die aan de buitenkant van het motorblok loopt. Meestal droog gemonteerd, maar bij sommige systemen loopt de riem door de motorolie. Moet periodiek vervangen worden.

Distributieketting
Een metalen ketting die binnenin het motorblok zit en wordt gesmeerd door de motorolie. Gaat over het algemeen de hele levensduur van de motor mee, maar de kettingspanners kunnen wel slijten en vervangen moeten worden.

Weet je niet zeker of jouw auto een riem of ketting heeft? Wij kunnen dat voor je opzoeken en je adviseren over onderhoud.

Wanneer moet een distributieriem vervangen worden?

De vervangingsintervallen verschillen sterk per automerk en motortype. Gemiddeld moet een distributieriem vervangen worden tussen de 80.000 en 150.000 kilometer, of na 5 tot 10 jaar – wat het eerst bereikt wordt.

Controleer altijd het onderhoudsboekje van je auto of vraag het ons. Sommige merken hebben kortere intervallen, andere langere. Het is cruciaal om je aan deze intervallen te houden, want:

  • Een distributieriem slijt van binnenuit – je ziet van buitenaf niet dat hij op knappen staat
  • Een gebroken riem geeft vaak geen waarschuwing vooraf
  • De schade die optreedt bij een gebroken riem is enorm

Wacht dus niet tot het te laat is. Plan tijdig vervanging, zodat je niet met een kapotte motor langs de weg komt te staan.

Wat gebeurt er als de distributieriem breekt?

Als de distributieriem tijdens het rijden breekt of overslaat, stoppen de nokkenas en kleppen direct met draaien. De zuigers blijven echter bewegen door de nog draaiende krukas. Het gevolg: de zuigers botsen met volle kracht tegen de openstaande kleppen.

Dit leidt tot:

  • Verbogen kleppen
  • Beschadigde zuigers
  • Schade aan de cilinderkop
  • In het ergste geval: totale motorschade

De kosten van zo'n reparatie lopen al snel op tot enkele duizenden euro's – vaak meer dan de auto nog waard is. Tijdige vervanging van de distributieriem is dus altijd goedkoper dan achteraf repareren.

Waarom zijn de kosten relatief hoog?

De kosten voor het vervangen van een distributieriem verschillen enorm per merk en motortype. Waar ligt dat aan?

Complexiteit van de motor
Bij sommige auto's ligt de distributieriem relatief vrij en is vervanging een kwestie van een paar uur werk. Bij andere modellen moet eerst de helft van de motor gedemonteerd worden – denk aan het verwijderen van de bumper, radiateur, of zelfs het motorblok kantelen.

Aantal cilinders
Hoe meer cilinders, hoe complexer het systeem en hoe meer onderdelen vervangen moeten worden.

Extra onderdelen
Bij vervanging van de distributieriem adviseren we altijd om ook de spanrollen, de waterpomp (als deze door de riem wordt aangedreven) en eventuele hulprollen te vervangen. Deze onderdelen zijn aan dezelfde slijtage onderhevig en vervangen kost later opnieuw veel arbeid.

Kortom: de kosten hangen af van het merk, model en type motor. Maar wat het ook kost – het is altijd goedkoper dan een kapotte motor.

Distributieriem versus V-snaar

Veel mensen verwarren de distributieriem met de V-snaar (of V-riem). Dat zijn echter twee totaal verschillende dingen:

V-snaar
Een simpele, gladde riem aan de buitenkant van de motor die de dynamo, stuurbekrachtigingspomp, aircocompressor en soms de waterpomp aandrijft. Relatief goedkoop en eenvoudig te vervangen.

Distributieriem
Een getande riem die de nokkenas en kleppen aandrijft. Veel complexer, cruciale functie voor de werking van de motor, en duurder om te vervangen.

Een kapotte V-snaar is vervelend (je dynamo laadt niet meer, je stuurbekrachtiging werkt niet), maar leidt niet tot motorschade. Een kapotte distributieriem wel.

Vakkundige vervanging bij Autobest

Onze monteurs zijn thuis in alle automerken en modellen. We beschikken over de juiste gereedschappen, zoals afstelhulpmiddelen ('timing tools'), en volgen altijd de fabrieksspecificaties. Zo weten we zeker dat de nieuwe distributieriem perfect 'op tijd' gemonteerd wordt.

Bij vervanging controleren we ook altijd:

  • De staat van de spanrollen en hulprollen
  • De waterpomp (indien door de riem aangedreven)
  • Eventuele olielekken bij de keerringen
  • De V-snaar en andere hulpriemen

Zo voorkom je dat je kort na vervanging van de distributieriem alsnog stil komt te staan door een kapotte spanrol of waterpomp.

Wanneer moet jouw distributieriem vervangen worden?

Weet je niet precies wanneer de distributieriem van jouw auto vervangen moet worden? Of twijfel je of het al gedaan is door de vorige eigenaar? Neem dan contact met ons op. We kijken in ons systeem wanneer de riem voor het laatst vervangen is (als dit bi

Meer weten over Distributieriem?

We helpen je graag!

Wat klanten over ons zeggen

Onze klanten waarderen de persoonlijke service, vakmanschap en duidelijke communicatie. Lees wat zij ervaren bij Autobest.
"We hebben een erg goede ervaring met Autobest. Michael bood een redelijke prijs voor inruil en leverde een netto auto aan mij af. Komt afspraken na, biedt goede service, heeft prima bereikbaarheid en denkt mee."
Victor van der Meer
"Nette en betrouwbare garage, goede service, ook bij aankoop goedkope auto. Vloeistoffen werden nog netjes gecheckt en initerieur wordt nog op afspraak gereinigd."
Jo
"Top service! Ook zonder afspraak kun jij geholpen worden voor kleine reparaties. Van Tijs krijg jij ook daarnaast een oprechte glimlach als bonus!"
Alexandre Rutayoberana
"Gister uitstekend geholpen door de heren van Bosch Car Service. Per ongeluk over de bussluis heen gereden, eenmaal bekomen van de schrik, kon ik direct terecht om de onderkant van mijn wagen te laten controleren. Gelukkig ben ik er met een paar schoonheidskrasjes vanaf gekomen en hebben ze mij hier goed gerust kunnen stellen. Ontzettend bedankt!"
Joanne Blaas

Plan direct je afspraak online

Of het nu gaat om onderhoud, een APK of een storing – bij Autobest regel je het eenvoudig online. Kies je moment, geef je wensen door en wij doen de rest.

Partner van:

Rijksoverheid
Plant Services
Parachuutje
Ministerie van Defensie
Hertz
Heroo - Online Helden
Bovemij
Ayvens
Arval
Archipel
AutobestBOVAGErkend duurzaam

Showroom

Maandag: 08:00 - 18:00
Dinsdag: 08:00 - 18:00
Woensdag: 08:00 - 18:00
Donderdag: 08:00 - 18:00
Vrijdag: 08:00 - 18:00
Zaterdag: Gesloten
Zondag: Gesloten

Werkplaats

Maandag: 08:00 - 18:00
Dinsdag: 08:00 - 18:00
Woensdag: 08:00 - 18:00
Donderdag: 08:00 - 18:00
Vrijdag: 08:00 - 18:00
Zaterdag: 09:00 - 14:00
Zondag: Gesloten