Specialistisch onderhoud voor elektrische en hybride auto's – wij zijn gecertificeerd
Elektrische en hybride auto's zijn het snelst groeiende segment op de automarkt. Misschien overweeg je er zelf een aan te schaffen, of rijd je er al een. Dan is het goed om te weten dat je bij Autobest verzekerd bent van specialistisch onderhoud door gecertificeerde monteurs. Voor alle merken en modellen – van Tesla tot Toyota, van Volkswagen tot Volvo.
Elektrische en hybride auto's – ook wel e-voertuigen of EV's genoemd – vergen een ander soort onderhoud dan auto's met een benzine- of dieselmotor. Hybride auto's hebben nog een compacte verbrandingsmotor aan boord, maar bij volledig elektrische auto's draait alles om elektronische componenten: accupakketten, oplaadsystemen, elektromotoren en complexe software.
Dat betekent:
Kortom: minder onderhoud aan de klassieke onderdelen, maar juist meer aandacht voor de elektronische systemen die je auto laten rijden.
Werken aan elektrische en hybride auto's stelt nieuwe eisen aan monteurs. Door de complexe elektronica, maar vooral door de hoge elektrische spanning die nodig is voor de aandrijving, is specialistische kennis en certificering verplicht. We hebben het hier over spanningen tot 400 volt of hoger – levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Onze monteurs bij Autobest hebben het vereiste certificaat behaald om veilig en vakkundig aan elektrische en hybride voertuigen te werken. Hiervoor hebben ze een specifieke opleiding afgerond en nemen ze regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is ons bedrijf volledig gecertificeerd voor het werken aan e-voertuigen.
Je kunt er dus op vertrouwen dat je auto in deskundige en veilige handen is.
Jazeker. Ook al heeft een elektrische auto geen motor met olie en filters, er is nog genoeg te controleren en onderhouden:
Vloeistoffen
De niveaus en kwaliteit van koelvloeistof (voor de elektronica en accu's), remvloeistof en ruitenwisservloeistof moeten regelmatig gecontroleerd worden.
Aandrijfaccu's
Het accupakket is het hart van je elektrische auto. Zijn er bijvoorbeeld cellen defect? Dan presteert je auto aanzienlijk minder. We controleren de gezondheid van het accupakket en de software die de accu's beheert.
Oplaadsysteem
Laadt je auto nog snel en efficiënt op? Hoe zit het met de warmteontwikkeling tijdens het laden en ontladen? Het oplaadsysteem moet regelmatig gecontroleerd worden om problemen te voorkomen.
Koelsystemen
Elektrische auto's hebben systemen om de elektronica en accu's te koelen. Deze moeten goed functioneren om oververhitting te voorkomen.
Onderstel, remmen en stuurinrichting
Ook deze componenten moeten periodiek gecontroleerd worden, net als bij elke andere auto.
Transmissieolie
Afhankelijk van het merk en model moet soms de transmissieolie ververst worden.
Elektrische auto's zijn computers op wielen. Autofabrikanten brengen regelmatig software-updates uit om de functionaliteit te verbeteren, bugs op te lossen en de veiligheid te waarborgen. Deze updates moeten geïnstalleerd worden, en dat doen wij voor je tijdens een servicebeurt.
Denk hierbij aan updates voor:
Actuele software zorgt ervoor dat je auto optimaal blijft presteren.
Veel elektrische en hybride auto's zijn uitgerust met regeneratief remmen. Dit systeem wint energie terug tijdens het remmen en zet deze om in elektrische stroom om de accu op te laden. Het voordeel? Je remblokken slijten veel minder snel.
Maar let op: een elektrisch voertuig is relatief zwaar door het accupakket. Dit zorgt voor:
Daarom is het belangrijk om ook bij een EV de banden, schokdempers en wielophanging regelmatig te laten controleren.
De service-intervallen voor elektrische en hybride auto's zijn doorgaans langer dan die van benzine- en dieselauto's. Dat komt doordat er minder slijtageonderdelen zijn. Toch moet je auto periodiek gecontroleerd worden – check je instructie- en onderhoudsboekje voor de voorgeschreven intervallen.
Ook elektrische en hybride auto's zijn na vier jaar APK-plichtig. De APK-keuring is grotendeels hetzelfde als bij andere auto's, maar er zijn ook specifieke aandachtspunten zoals het accupakket en de hoogspanningskabels. Onze gecertificeerde keurmeester weet precies waar hij op moet letten.
Het onderhoud verschilt op sommige punten van een auto met verbrandingsmotor. Er hoeft geen olie of oliefilter vervangen te worden, maar het is wel belangrijk dat essentiële onderdelen zoals het accupakket, remmen en banden periodiek gecontroleerd worden. Ook software-updates zijn belangrijk. Een elektrische auto heeft gewoon een APK-keuring nodig.
Thuis opladen kost ongeveer 23 cent per kilowattuur. Voor een auto met een 50 kWh accu kost een volledige lading dus ongeveer €11,50. Bij openbare laadpalen liggen de kosten tussen de 30 en 60 cent per kWh. Snelladen is nog duurder. Daarnaast kunnen er starttarieven of tijdgebonden kosten bij komen.
Er zijn veel verschillende partijen die laadpassen verkopen. Het loont om te vergelijken, want er zijn prijsverschillen tussen verschillende aanbieders en abonnementen. Sommige passen werken alleen in Nederland, andere ook in België en Duitsland.
De standaard is de Type 2-stekker, ook wel Mennekes-stekker genoemd. Deze is geschikt voor laden met zowel 230 als 400 volt en werkt bij bijna alle laadpalen in Nederland en Europa.
Dat hangt af van de capaciteit van je accu, het laadvermogen van de laadpaal en de oplaadtechnologie in je auto. Thuis laden aan een gewone stopcontact (3,7 kW) kan een nacht duren. Aan een openbare laadpaal (11 kW) gaat het sneller. Bij een snellader (43-50 kW) is je accu in 15 tot 30 minuten voor 80% opgeladen.
Normale laders leveren wisselstroom (AC) met een vermogen van 3,7 tot 22 kW. Deze vind je thuis, op openbare parkeerplaatsen en bij werk. Snelladers leveren gelijkstroom (DC) met een vermogen van 43 tot 350 kW en staan vooral langs snelwegen. Let op: niet elke elektrische auto kan snelladen.
Af en toe snelladen is geen probleem voor moderne accu's. Als je het echter structureel doet, kan dit de levensduur van de accu iets verkorten. Voor de meeste gebruikers is dit geen issue.
Nee, je kunt de accu op elk gewenst moment bijladen. Lithium-ion accu's hebben geen geheugeneffect, dus gedeeltelijk laden heeft geen negatief effect op de capaciteit.
Ja, dat kan prima! Het vergt alleen wat meer planning. Er zijn handige apps beschikbaar waarmee je een route langs laadstations in heel Europa kunt plannen. Als je om de 200 kilometer een laadstop maakt, haal je zonder stress je bestemming.
Oplaadpunten zijn verspreid over heel Nederland. Je vindt ze bij hotels, restaurants, tankstations en parkeerplaatsen. Op websites zoals oplaadpalen.nl kun je alle beschikbare laadpalen terugvinden.
Elektrische auto's zijn vaak iets duurder om te verzekeren door het kostbare accupakket. Bij sommige modellen huur je de accu, die moet je dan apart verzekeren. Een allrisk verzekering is verstandig om jezelf te beschermen tegen hoge kosten bij schade.
Rijd je elektrisch of hybride en wil je je auto laten controleren? Plan dan een afspraak via onze website of bel ons op 0499 - 390 475. Onze gecertificeerde monteurs staan voor je klaar met de kennis en apparatuur om je e-voertuig vakkundig te onderhouden.
