Vakkundige montage en inleren van trekhaken voor moderne auto's
Een trekhaak monteren lijkt een simpele klus, maar schijn bedriegt. Bij moderne auto's is het van groot belang dat de juiste trekhaak wordt gemonteerd en de montage moet aan strenge eisen voldoen. Helemaal nu de meeste auto's voorzien zijn van veiligheidssystemen en complexe elektronica. Aansluiten op het achterlicht, zoals vroeger, kan niet meer. Bij een fout in de montage kunnen allerlei storingen optreden in de computer van je auto. Werk voor de specialist dus! Bij Autobest ben je aan het juiste adres voor vakkundige montage en inleren van trekhaken.
Niet onder elke auto mag een trekhaak gemonteerd worden. Bij sommige auto's is het technisch niet mogelijk of zelfs verboden. Denk bijvoorbeeld aan:
Het is dus belangrijk om eerst te controleren of je auto geschikt is voor een trekhaak. Dit staat vermeld in het instructieboekje of kentekenbewijs (deel I) van je auto, onder 'maximum massa getrokken voertuig'.
Bij Autobest checken we voor je of je auto geschikt is en adviseren we je over de mogelijkheden.
Als je auto geschikt is voor een trekhaak, is de volgende vraag: welke trekhaak past het beste bij jouw situatie? Een trekhaak moet namelijk van alles kunnen: een caravan of aanhanger trekken, maar ook bijvoorbeeld een zware fietsendrager dragen.
Verschillende belastingen
Het trekken van een caravan zorgt voor een horizontale belasting op de trekhaak. Een fietsendrager daarentegen zorgt voor een verticale belasting. Dit zijn twee totaal verschillende type belastingen, en niet elke trekhaak kan beide goed aan.
Daarom zijn er verschillende typen trekhaken:
De klassieke, niet afneembare trekhaak die altijd zichtbaar is. Voordelen:
Nadeel: blijft altijd zichtbaar, ook als je hem niet gebruikt.
Deze trekhaak kun je eraf halen wanneer je hem niet nodig hebt. Voordelen:
Nadeel: duurder dan een vaste trekhaak.
De trekhaak klapt onder de achterbumper weg. Voordelen:
Nadeel: duurste optie.
Let ook op de maximale verticale belasting (D-waarde). Dit is het gewicht dat je op de kogel mag plaatsen, bijvoorbeeld met een fietsendrager. Dit varieert meestal tussen de 50 en 100 kg. Wil je een zware e-bike fietsendrager gebruiken? Check dan of je trekhaak dit aankan.
Onze vakmensen helpen je graag bij het kiezen van de juiste trekhaak voor jouw auto en gebruik.
Een trekhaak monteren duurde vroeger ongeveer even lang als het drinken van een kop koffie. Twee bouten erdoor, kabeltje aan het achterlicht en klaar. Maar dat is vandaag de dag wel anders.
Moderne auto's staan bol van de elektronica en veiligheidssystemen. Wordt een trekhaak verkeerd aangesloten, dan kunnen allerlei vervelende storingen optreden:
Daarom is vakkundige montage essentieel.
Is de trekhaak eenmaal gemonteerd, dan moet hij 'ingeleerd' worden. Daarvoor is professionele diagnoseapparatuur nodig, zodat onze monteurs de trekhaak kunnen 'activeren' in de boordcomputer van je auto.
Waarom is dit belangrijk?
Moderne auto's hebben allerlei systemen die moeten 'weten' dat er een trekhaak gemonteerd is:
Parkeersensoren
De parkeersensoren achterop je auto moeten weten dat er een trekhaak zit, anders piepen ze constant omdat ze de trekhaak als obstakel detecteren. Na het inleren wordt de 'dode zone' van de trekhaak geprogrammeerd.
Trailer Stability Program (TSP)
Dit systeem helpt slingeren van een aanhanger of caravan te voorkomen. Het moet geactiveerd worden, anders werkt het niet wanneer je daadwerkelijk een aanhanger trekt.
Mistachterlicht
Wanneer je een aanhanger of caravan trekt, moet het mistachterlicht van de trekkende auto uitgeschakeld worden. De aanhanger heeft namelijk zijn eigen mistachterlicht. De auto moet dit automatisch herkennen.
Achteruitrijcamera en 360-graden camera's
Deze systemen moeten aangepast worden, zodat ze rekening houden met de trekhaak en eventuele aanhanger.
Adaptieve cruise control en noodremsystemen
Deze systemen moeten anders reageren wanneer je een aanhanger trekt (langere remafstand, meer gewicht).
Het inleren voorkomt foutcodes, waarschuwingslampjes en storingen. Het zorgt ervoor dat alle systemen correct samenwerken met de trekhaak.
Na montage van een trekhaak moet deze vaak worden gekeurd en geregistreerd bij de RDW. Dit hangt af van het type trekhaak en de datum waarop je auto voor het eerst is toegelaten.
Wanneer is een RDW-keuring nodig?
Voor de meeste moderne auto's is geen aparte keuring meer nodig, mits de trekhaak type goedgekeurd is. Wel moet de trekhaak geregistreerd worden, zodat deze op je kentekenbewijs komt te staan.
Wij regelen dit voor je, inclusief de eventuele RDW-keuring. Zo weet je zeker dat alles juridisch in orde is.
De kosten van een trekhaak inclusief montage hangen af van verschillende factoren:
Globaal kun je rekenen op:
Wil je precies weten wat het voor jouw auto kost? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.
Wil je een trekhaak laten monteren? Neem dan contact met ons op via 0499 - 390 475 of kom langs in onze showroom. We adviseren je graag over de mogelijkheden, geven een duidelijke offerte en plannen de montage in.
Bij Autobest is je trekhaak vakkundig gemonteerd en correct ingeleerd – zodat je zorgeloos op pad kunt met je caravan, aanhanger of fietsendrager.
