Perfecte wegligging en comfortabel rijden dankzij professionele wieluitlijning
Het rijcomfort en de wegligging van je auto worden voor een belangrijk deel bepaald door het onderstel. Hieronder verstaan we de voor- en achteras, wielophanging, velgen en banden. Dit onderstel is af fabriek een zorgvuldig uitgebalanceerd geheel voor optimale rijeigenschappen. Logisch dus dat er tijdens het onderhoud goed wordt gekeken of alles nog in orde is. Bij Autobest hebben we alle kennis en apparatuur in huis om je auto letterlijk als nieuw te laten rijden. Een van de werkzaamheden die we uitvoeren voor een perfecte wegligging is het uitlijnen van je auto.
Wieluitlijning – ook wel spoorinstelling of wheel alignment genoemd – is het correct afstellen van de stand van de wielen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de auto. Als de wielen niet meer perfect recht staan, merk je dat aan het rijgedrag: de auto trekt naar links of rechts, het stuurwiel staat scheef, of je banden slijten ongelijkmatig.
Een goede wieluitlijning zorgt voor:
De uitlijning van je auto kan op verschillende manieren verstoord raken:
Een stoeprand geraakt
Eén keer flink een hoge stoeprand meepikken kan al genoeg zijn om de uitlijning te verstoren. Het onderstel krijgt een klap, waardoor onderdelen kunnen verbuigen of verschuiven.
Kuilen of hobbels
Regelmatig hard door kuilen of over verkeersdrempels rijden kan de uitlijning geleidelijk doen afwijken.
Normale slijtage
Een moderne wielophanging bestaat uit veel onderdelen: draagarmen, triangels, bussen, kogelgewrichten, trek-, stuur- en stabilisatorstangen. Door normale slijtage aan deze onderdelen kan de uitlijning langzaam veranderen.
Vervanging van onderdelen
Na het vervangen van onderdelen aan het onderstel – zoals schokdempers, veerpoten of draagarmen – moet de auto vaak opnieuw uitgelijnd worden.
Aanrijding
Ook een lichte aanrijding kan al invloed hebben op de uitlijning, zelfs als de schade aan de buitenkant meevalt.
Hoe weet je of je auto uitgelijnd moet worden? Let op deze signalen:
Herken je één of meer van deze signalen? Kom dan langs voor een controle.
Je hebt misschien weleens gehoord van termen als camber, caster, toe- en uitspoor. Deze hebben allemaal betrekking op de stand van het wiel ten opzichte van je auto. Wat betekenen ze?
Dit is de hoek van het wiel ten opzichte van de verticaal, gezien vanaf de voorkant van de auto. Als de bovenkant van het wiel naar buiten helt, spreken we van positieve camber. Helt de bovenkant naar binnen, dan is er sprake van negatieve camber. De juiste camber zorgt voor optimaal bandcontact met het wegdek tijdens bochten.
De caster is de hoek van de stuurashoek ten opzichte van de verticaal, gezien vanaf de zijkant. Een positieve caster zorgt ervoor dat het stuur vanzelf terugkeert naar de middenpositie na een bocht. Het beïnvloedt de stabiliteit bij rechtuit rijden.
Dit is de hoek tussen de wielen onderling, gezien van bovenaf. Bij toe-in wijzen de voorkanten van de wielen naar elkaar toe, bij toe-out wijzen ze van elkaar af. De juiste toe-instelling voorkomt onnodige bandenslijtage en zorgt voor stabiel rijgedrag.
Eenvoudig gezegd: afwijkingen in deze instellingen zorgen ervoor dat je auto niet meer prettig spoort. Dit uit zich in onrustig weggedrag, waarbij de auto bijvoorbeeld de neiging heeft naar links of rechts te sturen zonder dat je aan het stuurwiel draait.
Als een klant zich bij ons meldt met een klacht over het rijgedrag, maakt onze monteur altijd eerst een proefrit. Niet elke klacht betekent namelijk dat uitlijnen nodig is.
Ongelijke bandenspanning
Soms is een ongelijke bandenspanning de boosdoener. Als de ene band 2,0 bar heeft en de andere 2,5 bar, trekt de auto naar de kant van de laagste spanning. Na het op spanning brengen van alle vier de banden rijdt de auto weer netjes.
Bol wegdek
Een bol aflopend wegdek kan ook voor verwarring zorgen. De bestuurder heeft het gevoel dat de auto naar rechts trekt, maar de wielen volgen in dat geval gewoon de ronding van de weg. Vooral brede banden met een lage zijwand zijn hier gevoelig voor.
Spoorvorming
Op de snelweg kunnen diepe sporen van vrachtwagens ervoor zorgen dat de auto lijkt te trekken. De banden volgen deze sporen, vooral bij brede, lage banden.
Onze monteurs kunnen tijdens de proefrit direct vaststellen of er daadwerkelijk een probleem is met de uitlijning, of dat er een andere oorzaak is.
Als blijkt dat uitlijning nodig is, beschikken we over moderne uitlijnapparatuur om je auto weer perfect af te stellen. We werken met een 3D-uitlijnsysteem dat met camera's en sensoren alle hoeken en afstanden millimeternauwkeurig meet.
Hoe werkt het?
Het resultaat? Een auto die weer heerlijk recht rijdt, met een gecentreerd stuurwiel en gelijkmatige bandenslijtage.
Als algemene stelregel geldt: als de banden goed op spanning zijn en de wielen recht staan, moet het stuurwiel goed gecentreerd zijn. Wijkt het af naar links of rechts, dan is uitlijning vaak noodzakelijk.
Onze monteurs stellen alles weer netjes bij volgens de fabrieksspecificaties, zodat je weer veilig en comfortabel verder kunt rijden. Na de uitlijning krijg je een rapportage met de gemeten waarden voor en na de afstelling.
Klanten verwarren soms 'uitlijnen' met 'balanceren'. Dat zijn echter twee verschillende dingen:
Uitlijnen (wheel alignment)
Dit is het afstellen van de stand van de wielen ten opzichte van elkaar en de auto. Het beïnvloedt het rijgedrag en de bandenslijtage.
Balanceren
Dit is het wegnemen van onbalans per wiel door het aanbrengen van loden gewichtjes op de velg. Dit is nodig wanneer onbalans zich uit in onaangename trillingen in het stuur, vooral bij hogere snelheid.
Wanneer balanceren?
Balanceren is nodig bij:
Soms is trillen het gevolg van onregelmatige slijtage van de banden, het zogenaamde 'cuppen'. Dit zijn golvende slijtagepatronen in het loopvlak. In dat geval is vervangen van de banden vaak de beste optie, want balanceren lost dit niet op.
Ook voor het balanceren en de montage van nieuwe banden ben je bij Autobest aan het juiste adres.
We adviseren om de wieluitlijning te laten controleren:
De kosten van wieluitlijning hangen af van het type auto en of alleen de vooras of alle vier de wielen moeten worden uitgelijnd. Veel moderne auto's hebben 4-wieluitlijning, waarbij ook de achterwielen worden afgesteld.
Globaal kun je rekenen op:
Wil je precies weten wat het voor jouw auto kost? Neem contact met ons op voor een prijsopgave.
Trekt je auto naar links of rechts, staat je stuurwiel scheef, of zie je ongelijkmatige bandenslijtage? Kom dan langs voor een wieluitlijning. We controleren de huidige stand, lijnen je auto uit volgens fabrieksspecificaties en zorgen dat je weer comfortabel en veilig kunt rijden.
Plan een afspraak via onze website of bel ons op 0499 - 390 475. Met een goed uitgelijnde auto rijd je prettiger, veiliger en bespaar je geld op banden en brandstof.
